Hrişca, mai există? Am cam uitat de ea! Hai s-o aducem înapoi!

 

Bătrâna hrişcă este o alternativă mai sănătoasă la grâu sau chiar la orez

În secolele trecute, lanurile de hrișcă erau o imagine obișnuită pentru țara noastră. În prezent, se mai consumă doar regional, în special în Bucovina și părți din Moldova. E păcat, pentru că, așa cum veți citi mai jos, ea nu conține în mod natural gluten și are niște beneficii extraordinare pentru sănătate.

Ce e hrișca, până la urmă?

Păi în primul rând, hrișca nu-i o cereală. Ea este o sămânță care nu conține gluten. Este hrănitoare, energizantă și sănătoasă, motiv pentru care redevine din ce în ce mai populară. Este simplu de gătit, ca și orezul, foarte spornică și are o aromă ușoară, plăcută, de nucă. Se găsește și sub formă de făină care merge de minune la aluaturi cum este cel de clătite. De fapt, francezii o folosesc pentru prepararea clătitelor bretone,  un sortiment tradițional de clătite sărate, foarte gustoase.

Ce conține hrișca?

În hrișcă se găsesc proteine sănătoase și toți cei 9 aminoacizi esențiali, inclusiv lizina. Hrișca este bogată în fier, antioxidanți și vitamine precum zinc, cupru și niacină. Conține 80% carbohidrați sănătoşi, fiind bună şi pentru digestie.

Iată şi beneficiile ei:

Hrişca este foarte nutritivă

Hrișca este compusă din proteine ușor digerabile și constituie un înlocuitor excelent pentru carne, dacă asta urmăriţi.

Hrişca scade colesterolul

Datorită flavonoizilor și a magneziului pe care le conține, hrișca este unul dintre cele mai eficiente alimente în scăderea colesterolului, studiate până în prezent.

Hrişca previne diabetul

O dietă care conţine hrișcă are de asemenea proprietatea de a reduce și stabiliza glucoza din sânge, după mese. Poate fi deci un factor cheie în prevenirea diabetului și a obezității.

Hrişca reduce tensiunea

Datorită flavonoizilor și a magneziului pe care le conține, o dietă cu hrișca poate scădea  hipertensiunea.

Hrişca ajută digestia și previne formarea pietrelor la nivelul vezicii biliare

Deoarece conține fibre insolubile, hrișca stimulează digestia la nivel intestinal și, totodată, reduce secreția biliară (care în cantități excesive conduce la formarea pietrelor) și scade grăsimile din sânge. Studiile arată că aceleași fibre pot preveni astmul, infarctul sau diverse tipuri de cancer, cum ar fi cancerul mamar.

Hrişca conține mai mulți antioxidanți decât fructele sau legumele

De obicei, studiile iau în calcul antioxidanții în forma lor liberă, care se găsesc din abundență în fructe și legume și doar 1% în cerealele integrale. Cercetări recente arată însă că în cerealele integrale, și pe lângă ele şi în hrișcă, se găsesc foarte mulți antioxidanți în formă legată (prinși de pereții celulelor plantei și eliberați doar prin digestie, la nivel intestinal). Aceştia sunt benefici în prevenirea a numeroase boli, inclusiv cancer.

Sunt multe reţete cu hrişcă?

Hrișca e ușor de preparat și foarte spornică deoarece se umflă mult la fiert. Pentru a o găti, fierbeți o parte hrișcă la două părți apă, timp de o jumătate de oră. Nu o amestecați decât ocazional pentru că absoarbe mult lichid și va transforma în terci. Dacă nu cumva chiar asta urmăriţi... O puteți găti ca și pe orez, sub formă de preparate dulci sau nu. Eu am găsit chiar o rețetă de colivă din hrișcă. Şi nu fac nicio aluzie...

Făina o puteți folosi la clătite sau alte aluaturi (eu am folosit-o chiar și la aluatul de pizza) dar în combinație cu făină integrală (sau albă) și nu simplă, pentru că foaia va fi prea sfărâmicioasă. Făina de hrişcă merge perfect și la prepararea budincilor sau cremelor.

Şi nici nu-i nevoie să căutaţi prea departe, acum că v-am spus deja reţeta. Avem hrişcă noi, aici, la Republica BIO. ...Certificată bio!

Hai să repunem hrişca în drepturile strămoşeşti!

Ruxi, Republica BIO

 

Sursele la care am apelat pentru a scrie acest articol:

Buckwheat
10 Health Benefits of Buckwheat
Total antioxidant capacity of spices, dried fruits, nuts, pulses, cereals and sweets consumed in Italy assessed by three different in vitro assays.
Şi acest articol:
Dr. Perricone's No. 5 Superfood: Buckwheat

 

Copyright Republica BIO

 

Scrie un comentariu
Fii primul care scrie un comentariu