Despre pH-ul organismului: alcalin vs acid. Cum menținem echilibrul sănătos?

Despre pH-ul organismului: alcalin vs acid. Cum menținem echilibrul sănătos? – Republica BIO

Aşadar, te cunoşti? Organismul tău este alcalin sau acid?

Nu, nu vreau să fac nimănui profilul psihologic. Despre alt fel de aciditate este vorba aici. E vorba despre aciditatea aia, de la ora de chimie. Acolo am aflat, şi vă amintesc aşa, pe scurt, că acidul arde iar baza (partea alcalină din discuţie) stinge acidul, adica îl neutralizează. Şi acum vă zic ceva ce s-ar putea să vă surprindă: principiile astea de la ora de chimie se aplică si organismului nostru, care poate fi acid sau poate fi alcalin. Şi vă mai zic ceva: ce mâncăm şi ce bem influenţează în mare măsură chimia asta a noastră. Iar acum revin la întrebarea de la început: căt de bine vă cunoaşteţi corpul? Este acid sau este alcalin? Şi mai departe, cunoscând răspunsul, credeţi că are vreo importanță el pentru sănătatea voastră?

Ăsta este un subiect de discuție recent, despre care nu s-au făcut încă suficiente studii, dar şi acelea care s-au făcut par să indice că există o legătură între consumul de alimente, apă și sănătate, sau aciditate. Se zice că eşti ceea ce mănânci, nu?

Un corp sănătos este alcalin sau acid? Ce este pH-ul corpului?

Eu la chimie am avut mereu note mici, dar revin puțin la ea ca să vedeţi cum ar trebui să fie corpul nostru în starea lui de agregare sănătoasă, ca să zic aşa.

Totul se învârte în jurul pH-ului. Nivelul pH-ului e cel cu care se măsoară gradul de aciditate, sau, mai degrabă de alcalinitate, deoarece alcalinitatea crește odata cu nivelul pH-ului: o substanță complet alcalină are pH= 14 și una complet acidă are pH= 0. Nivelul normal din corpul nostru este ușor peste 7, ceea ce face ca noi să fim puţin alcalini. Corpul are grijă să mențină acest pH chiar și atunci când mâncăm sau bem lucruri care provoacă aciditate.

Dacă beau oţet înseamnă ca voi avea un corp acid?

Nu, aciditatea nu se datorează consumului de alimente acide (oțet, citrice, etc.), așa cum v-aţi aștepta, ci consumului alimentelor care se descompun ele însele în acizi. Acestea sunt în principal proteinele și cerealele (în special cele rafinate). Astfel, alimentele cu un conținut ridicat de grăsimi nesănătoase și de proteine de origine animală cresc aciditatea in corp şi se consideră că ele solicită mai mult organismul pentru a o neutraliza. În plus, stresul şi afecțiunile inflamatorii participă şi ele la lecţia asta de chimie.

Există studii pe acest subiect, dar ele indică mai degrabă, ca şi cauză pentru aciditatea crescută, nu neapărat consumul de proteine în exces, cât mai degrabă consumul deficitar de alimente alcaline, adică fructe și legume.

Ce se întâmplă cu un organism acid?

Oamenii de știință au constatat că celulele tumorale au un grad de aciditate mai mare decât celulele normale ale corpului, deci, iată! Conform unui alt studiu asupra legăturii dintre aciditate și cancer, o idee bună ar fi să consumăm cât mai multe alimente alcaline - fructe și legume - pentru a echilibra sau neutraliza acizii din proteinele și cerealele consumate. În plus, ar fi bine să reducem consumul de cereale rafinate, de carne roșie, zahăr, alcool, cafea și alimente procesate.  Conform aceluiași studiu, alimentele alcaline modifică ușor pH-ul corpului, însă chiar și o modificare minoră a acestuia are un impact (chiar și indirect) asupra riscului de cancer. Şi dacă vă faceţi griji în privinţa cantităţii de proteine necesare într-o zi, aflaţi că Organizaţia Mondială a Sănătăţii a estimat-o la 60 de grame. 

Am descoperit un alt studiu recent, foarte interesant, care arată că ar trebui să căutăm şi să bem apă alcalină. Consumul de apa cu aciditate mai mare (nu, nu cea din bateria maşinii), spune studiul, ar stimula dezvoltarea bacteriilor „rele” din intestine și ar conduce la un risc crescut de boli inflamatorii ale intestinului, obezitate, diabet și cancer colorectal.

Şi dacă totuşi am un organism acid, ce fac? O sun pe profa de chimie?

Corpul este capabil să-și autoregleze constant nivelul pH-ului (cu excepția cazului în care un organ, de exemplu rinichii, nu mai funcționează cum trebuie).  Deoarece un corp sănătos e capabil să se autoregleze, nu este necesar consumul de alimente exclusiv alcaline. Pentru că există printre celelalte, cele acide, unele sănătoase, cu proteine ușoare, cum ar fi peștele, lactatele ușor digerabile (ca iaurtul), şi cerealele integrale. Ele sunt recomandate de majoritatea nutriționiștilor și nu ar trebui să fie eliminate din meniu. Măsura în toate trebuie să fie echilibrul şi moderaţia.

Ce alimente scad aciditatea și corectează pH-ul organismului?

Profa de chimie probabil că n-ar şti răspunsul la întrebarea de mai sus. Noi însă, care încercăm să ne facem temele, putem să vă recomandăm câteva alimente care pot stimula alcalinitatea, sau pot scădea aciditatea.

Ruxi, pentru Republica BIO

 

Sursele de inspiraţie pentru articol sunt aici, şi vă recomand să le citiţi:

Ian Forrest Robey, „Examining the relationship between diet-induced acidosis and cancer”, Nutrition & Metabolism 9:72, 2012.
Ian F. Tannock și Daniela Fotin, „Acid pH in tumors and its potential for therapeutic exploitation”, Cancer Research 49, 4.173-438, 15 august 1989.
Hanief. Sofi, Radhika R. Gudi, Subha Karumuthil-Melethil, Nicolas Perez, Benjamin M. Johnson și Chenthamarakshan Vasu, „pH of drinking water influences the composition of gut microbiome and type 1 diabetes incidence”, Diabetes, 5 noiembrie 2013.
The importance of an alkaline diet

Copyright Republica BIO

Scrie un comentariu
Fii primul care scrie un comentariu