Doar produse certificate
copiat
Coşul meu
Cum ne protejăm de radiațiile solare nocive?

Cum ne protejăm de radiațiile solare nocive?

A venit vara, bine-mi pare, dar ce fac să nu mă ardă soarele? Acum că putem ieși din case și că vremea a început să fie din ce în ce mai caldă, e important să nu uităm de protecția solară.

În cele ce urmează vom discuta despre cum să ne protejăm corect de razele solare nocive, Vă aducem cele mai bune soluții pentru a evita neplăcerile cauzate de expunerea îndelungată la razele solare, mai ales când sunteți în vacanță. Sfaturi utile despre protecția solară, de luat în bagajul de vacanță!"

Creșterea incidenței cancerelor de piele în ultimele decenii este corelată cu expunerea la soare, diminuarea stratului de ozon și creșterea poluării. Supraexpunerea la lumina solară este acceptată pe larg drept cauză a efectelor nocive asupra pielii, ochilor și a sistemului imunitar.

Conform specialiștilor, 4 din 5 cazuri de cancer de piele ar putea fi evitate, deoarece daunele produsele de radiațiile UV pot fi în cea mai mare parte evitate. Pielea copiilor, în special, este foarte sensibilă la radiațiile solare, dar toată lumea, indiferent de vârstă sau de culoarea tenului ar trebui să se protejeze de radiațiile nocive.

Ce este radiația UV?

Radiația ultravioletă (UV) este o formă de energie electromagnetică, soarele reprezentând cea mai semnificativă sursă de radiații UV. Razele UV sunt clasificate în funcție de lungimea de undă: UVA (lungimea de undă cea mai lungă), UVB (lungime de undă medie) și UVC (lungimea de undă cea mai scurtă). Doar razele UVA și UVB pătrund dincolo de atmosferă și ajung până la noi, razele UVC fiind filtrate de atmosfera Pământului.

Care e diferența între radiația UVA și UVB ?

Razele UVB au o lungime de undă mai scurtă, dar un nivel mai ridicat de energie. Sunt parțial absorbite de stratul de ozon, aproximativ 5% din razele UV care ajung la sol fiind raze UVB. Nu trec de ferestre și sunt filtrate de nori.

Acțiunea razelor UVB asupra pielii:

  • afectează straturile exterioare ale pielii, nereușind să treacă mai departe de epidermă
  • deteriorează în mod direct AND-ul
  • provoacă majoritatea cancerelor de piele, dar pot contribui și la îmbătrânirea prematură a pielii

Razele UVA au o lungime de undă lungă, dar un nivel de energie mai mică. Spre deosebire de razele UVB, acestea nu sunt absorbite de stratul de ozon, aproximativ 95% din razele UV care ajung la sol fiind raze UVA. Acestea pot trece prin ferestre si nori, așadar este greu sa ne ascundem de ele.

Acțiunea razelor UVA asupra pielii:

  • penetrează mai adânc straturile pielii, până în derm;
  • provoacă daune indirecte AND-ului;
  • duc la îmbătrânirea prematură a pielii, ceea ce generează efecte vizibile, precum ridurile și sunt asociate totodată cu unele tipuri de cancer de piele;
  • provoacă un efect de bronzare imediat și uneori arsuri solare, iar efectele lor tind să apară imediat.

Când sunt razele UV mai puternice?

Când e bine să stai la soare - Video Republica BIO

Intensitatea radiațiilor UV depinde în principal de:

Ora din zi:

Razele UV ale soarelui sunt cele mai puternice între orele 10:00 și 16:00. În acest interval zilnic, razele soarelui au o distanță mai mică de acoperit deoarece lovesc stratul de ozon la un unghi de aproximativ 90 grade, penetrându-l cu ușurință. În acel moment pătrund mai multe raze UVB. 

Dimineața și seara razele soarelui trec prin atmoferă sub un unghi care le reduce din intensitate.

Anotimpul:

Expunerea la UV este cea mai mare în lunile de primăvară și vară. În aceste anotimpuri crește intensitatea razelor UV. Cu toate acestea, soarele te poate afecta în continuare și toamna și iarna.

Latitudinea:

Cea mai mare expunere la UV se regăsește în zonele din apropierea ecuatorului, unde razele UV au o distanță mai mică de parcurs înainte de a ajunge la sol.

Altitudinea:

Razele UV sunt mai puternice la altitudini mai mari, deoarece au o distanță mai mică de parcurs.

Norii:

Norii filtrează unele raze UV, ​​împiedicându-le să ajungă la sol (razele UVB sunt filtrate de nori). Cu toate acestea, depinde de tipul de nor. Norii întunecați și plini de apă pot bloca mai multe raze UV ​​decât norii mai puțin denși.

Suprafețele reflectorizante precum zăpada, apa, nisip și pavajul:

Acestea pot crește expunerea la UV.

Efectele benefice ale expunerii la soare

Razele soarelui oferă căldură și lumină, care îmbunătățesc starea de bine și stimulează circulația sângelui. De asemenea, pielea expusă la lumina soarelui produce vitamina D. Vitamina D are o funcție importantă în creșterea absorbției calciului și a fosforului din alimente și joacă un rol crucial în dezvoltarea scheletului, a funcției imune și a formării celulelor sanguine.

Organizației Mondială a Sănătății recomandă pentru lunile de vară o expunere la soare de 10-15 minute a feței, brațelor și picioarelor, de două-trei ori pe săptămână.

Efectele nocive ale expunerii la soare

Acestea pot varia de la efecte ușoare pe termen scurt cum ar fi înroșirea pielii, arsuri solare, vezicule (bășici umplute cu lichid), îmbătrânire prematură a pielii și apariția ridurilor și a petelor, până la diverse tipuri de cancer de piele.

Cum ne putem proteja de efectele negative ale soarelui?

Stai la soare în siguranță - Video Republica BIO

1. Limitează expunerea la soare, în special în timpul prânzului

Razele UV ale soarelui sunt mai puternice între orele 10:00 și 16:00. În măsura posibilului, limitează expunerea la soare în acest interval orar.

2. Stai la umbră

Cea mai bună metodă de a limita expunerea la UV este să rămâi la umbră. Dar reține faptul că umbra copacilor, cea creată de umbrele sau baldachine nu oferă o protecție completă.

3. Poartă îmbrăcăminte adecvată

Protejează-ți pielea cu haine care acoperă brațele și picioarele. Ține minte că o haină umedă oferă o protecție UV mult mai mică decât una uscată, iar culorile mai închise pot oferi mai multă protecție decât culorile mai deschise.

4. Poartă pălărie 

Poartă o pălărie (sau o șapcă) pentru a-ți proteja capul, fața și gâtul.

5. Poartă ochelari de soare

Alege ochelari de soare care blochează atât razele UV, cât și UVB pentru a-ți proteja ochii și pielea din jurul lor.

6. Folosește cremă de protecție solară

Utilizează creme de protecție solară pentru a proteja pielea care nu este acoperită cu haine. Aplică în special pe zonele expuse și reaplică la întervale de maxim două ore sau după ce înoți.

7. Evită aparatele și saloanele de bronzare

Acestea afectează pielea și ochii neprotejați, cel mai indicat lucru fiind să le evitați în întregime.

8. Fă-ți un obicei din a urmări indicele UV

Indicele UV (UVI sau UV Index) - este o modalitate de a măsura nivelul de radiații UV. Valorile indicelui variază de la zero în sus - cu cât UVI este mai mare, cu atât este mai mare riscul de deteriorare a pielii și ochilor și cu atât mai puțin timp este necesar pentru a se produce această deteriorare. Această resursă importantă te ajută să îți planifici activitățile în aer liber evitând supraexpunerea la razele soarelui. Ai grijă deosebită să te protejezi atunci când indicele UV atenționează în privința nivelurilor de expunere moderate sau mai mari.

Un nivel scăzut este reprezentat de UV 1-2, moderat UV 3-5, ridicat 6-7, foarte ridicat 8-10, extrem 11. Poți verifica nivelul indicelui UV pe site-uri care oferă prognoza meteo precum www.accuweather.com sau www.weatheronline.co.uk (de ex., Bucharest UV index).

Iată care sunt recomandările pentru fiecare interval de valori:

Scăzut (UV 1-2)

Deși există un risc scăzut de producere a arsurilor solare, în zilele însorite se recomandă să porți ochelari de soare. Dacă ai pielea sensibilă, este indicat să folosești haine potrivite și să aplici produse cu protecție solară.

Moderat (UV 3-5)

Protecția solară este recomandată. Astfel, evită expunerea la orele prânzului când soarele este foarte puternic și stai la umbră. Ai grijă să te îmbraci corespunzător, să porți pălărie, ochelari de soare și folosești produse cu protecție solară.

Ridicat (UV 6-7)

Este necesară protecția solară și să reduci timpul de expunere în intervalul 10:00-16:00. Poartă haine corespunzătoare, pălărie și ochelari de soare pentru protejarea ochilor și pielii din jurul ochilor și nu uita de produsele cu protecție solară.

Foarte ridicat (UV 8-10)

Evită complet expunerea la soare în orele amiezii, îmbracă-te corespunzător, folosește pălărie, ochelari de soare și aplică produse cu protecție solară cu factor de protecție ridicat.

Extrem  (UV 11+)

Ia toate măsurile de precauție necasare deoarece pielea neprotejată poate suferi arsuri într-un timp scurt. Evită expunerea la soare între orele 10:00-16:00, caută locuri umbrite, poartă haine care să acopere pielea, pălărie și ochelari de soare și folosește produse cu protecție solară cu FPS ridicat.

 

 

Ce este SPF-ul sau Factorul de Protectie Solara?

SPF este unitatea care masoară protecția oferită pielii împotriva radițiilor UV care produc eritem (înroșirea și arsuri ale pielii). Cu cât SPF-ul este mai mare, cu atât este mai puternică și protecția împotriva radiațiilor care produc eritem.

Eritemul este produs în mare parte de UVB, dar poate fi provocat și de radiațiile UVA, care și ele sunt periculoase pentru piele. Se estimează că aproximativ 80-91% din razele UV care provoacă eritem sunt UVB, restul de 9-20%  sunt UVA.

Factorul de protecție solară (SPF-ul) a fost introdus ca unitate de măsurare a protecției solare oferite de produsele specializate în anii ’70, înainte de toate cercetările asupra radiațiilor UVA care s-au dovedit a fi de asemenea periculoase. De aceea, SPF-ul măsoară protecția oferită împotriva radiatiilor UVB. Așadar, problema este că SPF nu oferă multe informații despre protecția UVA. Aici intră alți termeni reglementați pentru protecția UVA precum „protecție solară cu spectru larg”. Conform relementărilor UE, pentru ca produsul să aibă protecție solară “cu spectru larg”, e necesar ca acesta să protejeze și împotriva radiațiilor UVA.

SPF-ul îți spune exact cât timp poți să te expui la soare?

Teoretic, valoarea factorului de protecție solară măsoară și perioada pentru care pielea este protejată. Spre exemplu, dacă pielea ar fi arsă după 10 minute de expunere la radiații, atunci când folosim un produs cu factor de protecție solară 15, pielea va fi arsă după o perioadă de 15 ori mai lungă, adică după aproximativ 150 de minute. Însă acest calcul nu este tocmai corect, deoarece produsele cu protecție solară sunt testate utilizând mai mult produs decat probabil folosești tu.

Testarea Factorului de Protecție Solară se efectuează aplicâdu-se 2 miligrame pe cm2 (echivalent cu aproximativ ¼ linguriță pentru față sau cu o jumătate de tub pentru întregul corp – 35ml). În medie, oamenii aplică doar între un sfert și o jumatate din cantitatea recomandată. Asta înseamnă că un produs cu factor 50 aplicat în modul obișnuit oferă, în cel mai bun caz, 40% din protecția pe care ar trebui să o ofere dacă ar fi aplicat într-o cantitate suficientă.

Dar ce înseamnă cantitate suficentă pentru zonele unui corp adult:

  • câte 1/2 linguriță pe față, urechi, gât și pe fiecare braț
  • min.1 linguriță pe fiecare picior, abdomen/piept și spate

Dacă nu vrei să stai să măsori cantitatea de cremă pentru fiecare parte de corp, atunci pune suficient pentru a face pielea să pară albă înainte de a o masa să intre piele.

Aplicarea unei cantități mai mici de protecție solară este mai bună decât nicio protecție solară. Așadar, chiar dacă nu reușești să aplici cantitatea corectă, va face totuși o diferență cantitatea aplicată.

Un SPF mare poate fi utilizat pentru a compensa aplicarea protecției în cantități mai mici. Adică un produs SPF 30 va lăsa întotdeauna să treacă jumătate din cantitatea de UV care provoacă arsuri solare comparativ cu un produs SPF 15.

În cazul în care aplici cantitatea corectă de protecție solară, iată cum te protejează:

SPF 15 blochează 93% din UV, adică 7% din UV ajung în piele

SPF 30 blochează 97% din UV, adică 3% din UV ajung în piele

SPF 50 blochează 98% din UV, adică 2% din UV ajung în piele

Ce tip de cremă de protecție solară să aleg?

În timp ce produsele cu filtre chimice (organice) funcționează prin absorbția radiațiilor ultraviolete (UV), filtrele fizice (minerale/ anorganice) folosesc în schimb molecule care reflectă și împrăștie lumina UV (oxidul de zinc și dioxidul de titan).

Crema de protecție solară cu filtre minerale (fizice sau anorganice)

Avantaje

  • filtrele minerale creează o barieră fizică la nivel cutanat, reflectând radiațiile UV. 
  • filtrele fizice tind să ofere o protecție cu spectru larg împotriva UVA și UVB. Acestea tind, de asemenea, să fie utilizate în protecția solară a copiilor, deoarece nu au potențial alergic și funcționează bine pentru pielea sensibilă.
  • Un alt avantaj constă în faptul ca încep să acționeze imediat după aplicare, spre deosebire de factorul chimic care devine eficient numai la 20 de minute dupa aplicare.

Dezavantaje:

  • aspectul: produsul este vizibil pe piele.

 SPF-ul cu filtre chimice (organice)

Avantaje:

  • sunt mai ușor de aplicat, având o textură mai subțire pielea nu este acoperită de acel strat alb

Dezavantaje:

  • au potențial alergic
  • unele filtre organice sunt absorbite prin piele și pot ajunge în fluxul sanguin
  • pot provoca dezechilibre hormonale întrucat substanțele chimice pot imita activitatea estrogenului
  • acționează abia după 20 de minute de la aplicare
  • necesită reaplicări repetate
  • pot bloca porii

 

Cum aleg crema de protecție solară potrivită pentru mine?

Majoritatea asociațiilor de dermatologi din lume recomandă folosirea unui produs cu spectru larg de protecție (UVA/ UVB) și SPF de 30 sau mai mult pentru adulți.

Deoarece pielea copiilor este sensibilă, până la împlinirea vârstei de 6 luni e indicat ca bebelușii să fie feriți de radiațiile solare. După 6 luni se recomandă folosirea unui produs cu factor de protecție ridicat. Factorul de protectie în cazul copiilor trebuie să fie SPF 50 (precum majoritatea produselor cu protecție solara pentru bebeluși). Pentru copii se recomandă folosirea produselor special destinate lor deoarece acestea conțin ingrediente sigure, care nu pot provoca reacții alergice sau nedorite.

Reguli de aplicare a produselor cu factor de protecție solară

  • Aplică produsul cu 15-30 minute înainte de a te expune la soare. În acest fel îi permiți să intre mai bine în piele și este mai puțin probabil să se ia pe haine sau să fie eliminat cu transpirația. Dar NU te baza doar pe cremele cu protecție solară. Fotosește pălării, haine, ochelari de soare și balsam de buze cu protecție solară.
  • Aplică din nou protecția solară la inervale de cel mult 2 ore sau imediat după ce ai înotat pentru a-și menține eficiența. Deși unele produse au menționat pe etichetă faptul că sunt rezistente la apă, adică își păstrează proprietățile de protecție solară după imersiune, până la 85% din produs poate fi îndepărtat prin uscarea cu prosopul, deci ar trebui să aplici din nou după înot, transpirație sau orice altă activitate abrazivă.
  • Ai grijă cât te expui la soare pe parcursul unei zile! Chiar dacă faci pauze între reprizele de expunere la soare, expunerea la UV este cumulativă pe parcursul zilei.
  • Folosește cantitatea corectă de produs (de obicei oamenii aplică doar un sfert până la o jumătate din cantitatea de produs recomandată pentru o protecție eficientă).
  • Nu sări peste protecția solară în zilele înnorate. Razele UVA trec prin nori și ajung în piele dacă nu te protejezi.
  • Verifică data de expirare inscripționată pe ambalajul produsului! Protecția solară are o valabilitate limitată, iar utilizarea unui produs expirat îți poate lăsa pielea expusă radiațiilor dăunătoare.

 

Ruxi, Republica BIO
Copyright Republica BIO

Sursele noastre:

  1. Sun protection
  2. Ultraviolet (UV) index
  3. UV Radiation
  4. UV Index
  5. Journal list menu ;
  6. Ultraviolet (UV) Radiation
  7. What’s the Difference Between UVA and UVB Rays?
  8. What is the difference between UVA and UVB rays?
  9. The known health effects of UV
  10. Is your sunscreen safe?
  11. Sun Protection and Vitamin D
  12. Original articleComparison of ultraviolet A light protection standards in the United States and European Union through in vitro measurements of commercially available sunscreens
  13. Chemical vs Physical Sunscreens: The Science (with video); What Are Chemical and Physical Sunscreens?; Differences Between Chemical and Physical Sunscreens; Myths About Chemical and Physical Sunscreen Differences; Sunscreen recommendations
  14. Radiațiile ultraviolete
  15. Metal Oxide Sunscreens Protect Skin by Absorption, Not by Reflection or Scattering ; Metal Oxide Sunscreens Protect Skin by Absorption, Not by Reflection or Scattering
  16. Warning over suntan lotion application
  17. Factorul de Protectie Solara - Totul despre SPF

 

Pușculița BIO

Abonează-te la gazeta Republicii BIO şi vei primi 200 BIObani, pe lângă informații și oferte speciale pentru tine..

ATENȚIE! Vei primi BIObanii doar pentru o singură acțiune de înscriere la newsletter.

Citește despre programul de loialitate

(*) Completează adresa ta de email şi descarcă materialele.
Îţi vom trimite ocazional şi veşti de la noi
. Vezi Politica de Confidenţialitate

Scrie şi tu un comentariu

Best seller Inchide
Crema de Cocos Biona, bio, 200 g
-10%
13,54 lei 15,04 lei